جدول محتوا

نرم افزار زیمنس ان ایکس Siemens NX

محیط نرم افزار زیمنس ان ایکس Siemens NX

درباره‌ی نرم افزار Siemens NX

نرم افزار Siemens NX یکی از پر طرفدارترین نرم افزار حوزه ی CAD/CAE/CAM در جهان است که در ابتدا در سال 1972 توسط شرکت United Computing و در قالب یک نرم افزار CAM با نام UNIAPT پایه گذاری شد. پس از گذشت 35 سال تغییرات زیادی را در نام – مانند UGS، Unigraphics و غیره – و عملکرد این نرم افزار در شرکت هایی مثل بوئینگ و جنرال موتورز تجربه کرد، و در نهایت در سال 2007 توسط شرکت زیمنس آلمان به ارزش سه و نیم میلیارد دلار خریداری شد. از سال 2007 تاکنون این نرم افزار تغییرات بسیار بزرگی در ورژن های جدید خود داشته و در حال حاضر قدرتمندرین نرم افزار یکپارچه در طراحی، تحلیل و تولید در جهان محسوب میشود.

نرم افزار Siemens NX توانسته است با ایجاد یک محیط طراحی پیشرفته و ارائه امکانات و راه حل‌های منحصر به فرد ویکپارچه در زمینه‌های طراحی (CAD)، مهندسی (CAE)، و تولید (CAM)، یک محیط مهندسی و طراحی ویژه ای برای کاربران خود فراهم کند. NX همچنین از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی برای ارائه بهترین راه‌حل‌ها به کاربران خود استفاده می‌کند. بطور مثال به کارگیری فناوری های مانند یادگیری ماشین (Machine Learning) قادر است تنظیمات صفحه‌ی نمایش یا UI را بصورت اختصاصی در هرکجای دنیا بر اساس عملکرد، کاربرد و جریان کاری هر کاربر مجزا عوض کند و اینگونه توانسته است:

  • 50 درصد زمان توسعه ی یک محصول از طراحی تا ساخت را کاهش دهد.
  • 60 درصد بهره وری را در زمان تولید و کیفیت افزایش دهد.
  • 25 درصد از هزینه های چرخه ی تولید محصول را کاهش بدهد.

نرم افزار زیمنس ان ایکس

کاربردهای نرم افزار زیمنس NX

نرم افزار زیمنس ان ایکس در سه حوزه ی مهندسی طراحی، تحلیل و تولید دارای ابزارهای متنوعی است که یکپارچه بودن (Integrated) تمامی این محیط ها با یکدیگر، برتری و قدرت هر یک از این ماژول ها بصورت مجزا و ارتباط بین تمامی محیط ها این نرم افزار را به یک نرم افزار بسیار ویژه ای تبدیل کرده است.

ابزارهای طراحی NX قدرتمند و همه‌کاره هستند و به شما امکان می‌دهند در طیف وسیعی از وظایف طراحی، از ترسیم دوبعدی تا مدل‌سازی سه‌بعدی، نقشه کشی، مونتاژ و مستندسازی و ده ها کاربری دیگر سریع‌تر و کارآمدتر کار کنید. برخی دیگر از کاربردهای این حوزه نرم افزار عبارتند از: Synchronous technology یا مدلسازی همزمان که برای اولین بار در سال 2007 در نرم افزار زیمنس ان ایکس منتشر شد و قابلیت اعمال تغییرات بر روی فایل های CAD وارد شده از دیگر نرم افزارها را در اختیار کاربر قرار میدهد. Design Molding که ابزارهای بسیار زیاد و ویژه ای را برای طراحی انواع قالب های سنبه و ماتریس، دایکست، تزریق پلاستیک، قالبهای Progressive و همزمان تحلیل قالب ها و خروجی آنها ارائه میدهد. Optimization یا بهینه سازی ابزار بسیار فوق العاده ای برای در نرم افزار تعبیه شده که ادغام آن با طراحی پارامتریک، تکمیل کننده‌ی مرحله‌ی مهندسی و طراحی بسیاری از قطعات و محصولات صنعتی میباشد. اپلیکیشن Motion که فضایی برای متحرک سازی و تحلیل سینماتیکی و بررسی صحت و درستی عملکرد مکانیزها را فراهم میسازد. و برخی از ابزار های دیگر نرم افزار عبارتند از : PMI، User-Defined Feature ،Design for Additive Features and Checkers، Flexible Printed Circuit Design، Wave Control، HVAC، Realize Shape، Rendering و بساری از Application های دیگر که تعدادی از آنها در این آموزش و تعدادی هم در آموزش های پیشرفته و سازمانی گروه ماشینکاری علمی تدریس می‌شود.

             

  • حوزه‌ی تحلیل (Computer Aided Engineering)

قسمت تحلیل نرم افزار یکی از بهترین پلتفرمها برای شبیه سازی و تحلیل سازه ها، حرارت، جریان های سیال، دینامیکی، Multi-physics و غیره است که در یک UI بسیار پیشرفته و User Friendly بصورت کاملا یکپارچه و در مطابقت با قسمت طراحی نرم افزار، ابزار بسیار قدرتمندی را برای یک طراحی مهندسی با کلاس بالا به دست میدهد. ابزارها و جریان کاری حین تحلیل در نرم افزار Siemens NX تا 70 درصد زمان شبیه سازی و تحلیل المان محدود رو کاهش میدهد. علاوه بر این، نرم افزار NX بغیر از حلگرهای تحلیل توسعه داده شده ی خود، امکان استفاده و پشتیبانی از حلگر نرم افزارهای دیگر مانند Abaqus، LS Dyna، Ansys، MSC Nastran و Adams را در اختیار کاربر قرار داده و همزمان UI نرم افزار را در مطابقت با حلگر انتخاب شده توسط کاربر تغییر میدهد تا کاربر جریان شبیه سازی مشابهی با نرم افزار انتخاب شده را در محیط شبیه سازی Siemens NX تجربه کند. قسمت تحلیل در نرم افزار Siemens NX در گروه ماشینکاری علمی در سرفصل دوره های پیشرفته طراحی و آموزش های سازمانی تدریس میشود.

 

  • حوزه‌ی ساخت (Computer Aided Manufacturing)

توانمدی ها و قابلیت های نرم افزار Siemens NX در حوزه ی ماشینکاری تراش، فرزکاری سه محور، ماشینکاری چند محور و ماشین های تراش-فرز تقریبا بر هیچکسی پوشیده نیست. جامعه‌ی مهندسی و ساخت و تولید در ایران نیز رفته رفته با قابلیت ها و مزایای این ابزار قدرتمند در ماشینکاری و تولید آشنا شده و یکپارچه بودن این نرم افزار در محیط های طراحی و تحلیل و ساخت، مهندسان را به سمت یادگیری این نرم افزار سوق میدهد. حوزه‌ی ماشینکاری NX مفصلا در آموزش ماشینکاری نرم افزار زیمنس ان ایکس، توضیح داده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا